Filter:

NOTE! This site uses cookies

This site uses cookies to provide services in line with your preferences. By closing this banner, scrolling this page or click any element thereof consent to the use of cookies. Learn more

I understand

Cecconi Annamaria

Music poetry and and musical dramaturgy
image

Annamaria Cecconi received her Laurea and postgraduated Diploma di Perfezionamento in Filosofia from Padua University and she is Full  Professor of Poetry for Music and Musical Dramaturgy since 1989. She is a member of Associazione “Il Saggiatore Musicale” and of SIS Società Italiana delle Storiche.

As a researcher in gender and cultural studies, she worked on libretti and classical sources in xvii century opera; her recent  work focuses on the representations of masculinity in late 19th century Italian opera, gendered reception and female opera audience, the crossed exchange between actresses and opera singers and Gemma  Bellincioni’s biography.

Her publications include:

- Le emozioni della spettatrice d'opera. Brevi note su un dibattito tra femminismo, musicologia e Queer Theory in “Nuova civiltà delle macchine “, 1-2,1998;
- Medea vs Orfeo. Alla ricerca di un mito della potenza della musica al femminile in AA.VV, Orfeo, il mito, la musica. Percorsi tra musicologia e antropologia musicale. Torino, Trauben 2002;
- Indizi plautini in "The Rake's Progress" di Auden e Stravinskij in Lecturae Plautinae Sarsinates, VI Casina, Urbino, Quattro Venti 2003;
- Theorizing Gender, Culture and Music in “Women and Music “9, 2005;
- (Con R. Gandolfi) Dossier Teatro e Gender. L’approccio Biografico in “Teatro e Storia”, 28, 2007;
- Knives and Tears: Representations of Masculinity in Late Nineteenth Century Italian Opera in (a cura di) I. Biddle e K. Gibsen Masculinity and Western Musical Practice, Farnham, Ashgate 2008.

She is the Italian editor and translator of:

- Susan McClary Georges Bizet. Carmen, Milano Rugginenti 2008;
- Il genere del pubblico: questioni per una storia della ricezione femminile nelle arti della scena. Introduzione, in L. Guidi e M.R. Pelizzari, ( a cura di) Nuove frontiere per la storia di genere, (lib.Universitaria ed.2013);
- Stage Sisters: Gemma Bellincioni's Violetta and Eleonora Duse's Margherita in “Women & Music” (2015) Vol. 19;
- Il tabarro: Maschilità in crisi nell’Italia fin de siècle in “Forum Italicum”, vol. 49, 2:, May, 2015;
- Baritoni egemoni e tenori soccombenti. L'opera lirica o il trionfo del patriarca in S. Chemotti (a cura di) La questione maschile, archetipi transizioni, metamorfosi Padova, Il Poligrafo 2015.

Info and Contacts